Argumenter imod EU

UNDER UDARBEJDELSE:

http://home20.inet.tele.dk/argumenter-imod-eu/


Menupunkter:
  1. Baggrund.
  2. For meget liberalisme
  3. Demokratisk underskud
  4. Ensidige medier
  5. Forfatnings-forvirring
  6. Punkt
  7. Punkt
  8. Punkt

For meget liberalisme.


Noget af det mest detaljeret beskrevne i EU-traktaterne og det strengest håndhævede er det (såkaldt) frie indre marked.
Det indre marked står som noget af det mest centrale og højest prioriterede i hele EU-konstruktionen. Mange andre forhold er underordnet det indre marked. 
Derimod er forhold vedr. arbejdsløshed, arbejdsmiljø og lignende kun formuleret i løse vendinger. (Arbejdsløsheden er da også rekord høj i Tyskland). EU regler medfører privatiseringer og udliciteringer af flere og flere tidligere / hidtil offentligt ejede virksomheder, der ellers hidtil har været under demokratisk kontrol. En lang række virksomheder er allerede blevet privatiseret / udliciteret (Dele af DSB, Rengøring, Busdrift, m.fl.). En oversigt over statens privatiseringer fra 1990 til (kun)  2001 kan i øvrigt ses på Finansministeriets hjemmeside (http://www.fm.dk/visPublikation.asp?artikelID=6268) . Hertil kommer privatiseringer af aktiviteter i amter og kommuner.

Privatiseringer er anti-demokratiske!. Ved privatiseringer mistes den direkte demokratisk indflydelse på virksomhederne, idet demokratisk styring og "hvile i sig selv"_principper erstattes af styring fra ensrettede markedskræfter. De om sig gribende privatiseringer er skridt på vejen hen imod minimalstaten. Rigtige demokrater går derimod ind for mere demokrati som f.eks. økonomisk demokrati og ægte demokrati i virksomhederne.
Mange aktivitetsområder, virksomheder, institutioner m.v. er også helt uegnede til privatiseringer (sygehusvæsen, uddannelse, omsorg, pleje, m.v.). Mange områder er også for vigtige til at overlade til private / markedskræfter (gas-, vand- og el-forsynings- og -produktions-virksomheder, kontrolinstanser (miljø-, transport-, fødevarer-, m.v.) ). Disse er af  vital betydning for samfundet. Modernisering og udvikling af offentlige virksomheder skal foregå i offentligt regi og skal blot opprioriteres.

Den ekstreme liberalisme i EU viser sig også ved at der i EU-traktaterne mangler en tilhørende sikkerhed for fuld beskæftigelse, sikkert og godt arbejdsmiljø, medarbejder-demokrati m.v.. EU har i årevis demonstreret sin magtesløshed eller måske nærmere uvilje overfor at gøre noget som helst i praksis imod arbejdsløsheds-problemerne. Det er overladt til "markedskræfterne" at "løse" dette problem, som den liberalistiske ideologi foreskriver. Tiden har vist at systemet ikke duer til at gøre noget ved arbejdsløsheden, jvf. arbejdsløshedsrekorden i Tyskland og den skjulte arbejdsløshed og udstødning i øvrigt. Jvf. f.eks. III-209 om Social- og Arbejdsmarkedspolitikken for at se hvor svagt og uklart tiltagene her er formuleret. Ikke fordi social og arbejdsmarkedspolitikken skal være en EU-opgave, men landene kunne have forpligtet sig til at gøre noget effektivt for at bekæmpe arbejdsløshed, udstødning, m.v.. Nu er der mest højtravende formuleringer som i Artikel I-3, men de har intet regulært indhold i virkeligheden.

EU-tilhængerne har hævdet at: "EU er ikke et ideologisk projekt, ... ". Jvf. f.eks.  starten af  den Politiske Aftale mellem Regeringen og S, SF og R: "Danmark i det udvidede EU". Herved søger tilhængere (!) af den ekstreme form for liberalisme, som EU bygger på, at hæve deres ideologi op til en  nærmest objektiv sandhed. Men det er uærligt.
Liberalismen er oven i købet skrevet ind i "Forfatningen". Forfatningen indledes bl.a. med mange højtsvungne værdier og mål, men bl.a. i Artikel I-3 står:  "Unionen giver borgerne et område med ....... og et indre marked med fri og lige konkurrence". Artikel I-4:  "1. Unionen sikrer, at der på dens område er fri bevægelighed for personer, tjenesteydelser, varer og kapital samt etableringsfrihed i overensstemmelse med forfatningen."
Artikel I-13: "1. Unionen har enekompetence på følgende områder: .......... b) fastlæggelse af de konkurrenceregler, der er nødvendige for det indre markeds funktion."
Fastlæggelse af det økonomiske system hører ikke hjemme i EU's forfatning, men er og har alligevel været noget af det mest detaljeret fastlagte og "hellige" i EU. Til sammenligning er mange af de øvrige værdier og mål for EU ikke det papir værd de er skrevet på. Det vidner bl.a. den gigantiske arbejdsløshed i Tyskland om.

Andre eksempler på henvisninger til formuleringer i Traktaten vedr. Det indre marked:
III-131.  "...for at undgå, at det indre markeds funktion påvirkes ....  indre uroligheder ...."
Vedr. retsligt samarbejde:  III-269  ".... Med henblik på stk. 1 fastsættes der, navnlig når det er nødvendigt for det indre markeds funktion, ved europæiske love eller rammelove foranstaltninger, der skal sikre.: ......."
III-279.  "Unionen og medlemsstaterne sørger for, a de nødvendige betingelser for udviklingen af EU-industriernes konkurrenceevne er til stede".    (Men hvorfor mon en blanco-check helt uden forbehold og noget til gengæld ?).
III-279  "....  i overensstemmelse med et åbent og konkurrencepræget markedssystem ..."
III-416:  ".... Det må ikke skade det indre marked ....".
III-424:   "....uden at underminere EU-rettens herunder det indre markeds ......integritet og sammenhæng"


Fredsformlen fundet af liberalisterne synes at lyde:  
EU = Ensrettet Ultraliberalisme.
Men den er politisk uacceptabel og ubrugelig.

Siden er senest opdateret:    16-05-2005.  
Siden er UNDER UDARBEJDELSE.